Preambul

Nu este un post scurt. Si nu este unul scris la nervi. Multa vreme am crezut ca sunt parti-pris-uri normale, acum insa nu mai cred asta. Recunosc ca au aparut si niste idei noi asupra carora mi s-a atras atentia, mie si altora din piata, saptamana trecuta. Idei si semne de intrebare pe care vi le impartasesc si voua, impreuna cu alte cateva comentarii si observatii personale. Si, indiferent de riscurile pe care acest gen de mesaj le poate presupune, cred ca sunt niste lucruri care trebuie spuse si asumate public.

Cine il plateste pe Zoso ?

Aflam chiar din profilul lui public de pe LinkedIn, care ii detaliaza experienta profesionala.

linkedin-zoso1

Care este legatura Beyond Media – Orlando ?

S-a mai tot scris despre asta si deja nu cred ca mai este un secret – acum sunt la curent, cu siguranta, peste o suta de oameni din piata cu legatura Orlando Nicoara – Val Voicu – AdEvolution – Beyond Media. S-a scris si in presa – cititi ancheta realizata de Imagoo, de pilda, sau cea realizata de Adevarul – sau cautati ce s-a mai scris in blogosfera prin vara lui 2006 (1, 2 etc).

E greu sa vii cu dovezi ferme in cazul asta, cata vreme actionariatul companiilor din grup se pierde prin Seychelles si Panama, dar intamplarea face ca (a) exista agentii care negociaza deal-urile cu AdEvolution cu Orlando, (b) exista site-owneri care negociaza cu Orlando prezenta in reteaua AdEvolution si (c) tangential, oameni din piata sunt la curent cu povestea. Cum este cazul meu, care in vara lui 2006 discutam cu Val despre faptul ca el si Orlando s-au saturat sa lucreze “la stapan” si s-au hotarat sa construiasca impreuna cel mai mare grup din .ro.

Pe cine ataca, permanent, Zoso ?

Pe toata lumea, cu o singura exceptie: Orlando si zonele care le reprezinta – MPI + AdEvolution. Sau, ca sa zic asa, pe toti cei care nu folosesc adserverul X1 (adserverul “realizat” de Beyond, pe care si Zoso il foloseste pentru campaniile de publicitate de pe blogul sau).

Iata campionii din sezonul 2008 – 2009, impreuna cu numarul de aparitii / injuraturi aferente, asa cum mi-au fost sezizate. Asta in timp ce nu se scrie nimic, dar absolut nimic, despre Orlando si peripetiile MPI / ale altor vehicule media controlate de O. Nici macar o singura data!

– HotNews – http://www.zoso.ro/?s=hotnews – 51
– Intact + GSP – http://www.zoso.ro/?s=intact + http://www.zoso.ro/?s=gsp – 73
– InternetCorp – http://www.zoso.ro/?s=internetcorp – 27
– Neogen – http://www.zoso.ro/?s=neogen – 36
– NetBridge & Co. – http://www.zoso.ro/?s=activesoft + http://www.zoso.ro/?s=netbridge – 34
– Realitatea – http://www.zoso.ro/?s=realitatea – 90
– ROL – http://www.zoso.ro/?s=rol.ro – 17

Timpul nu-mi permite sa trec prin sutele de posturi de mai sus si oricum cred ca am lucruri mai bune de facut – iata insa doar cateva idei:

  1. noi suntem injurati pentru cele 15,000 de taguri ale 9AM, nimeni nu comenteaza despre cele peste 36,000 de taguri ale Mediafax (repet: nu vreau sa zic ca e gresit sa folosesti taguri in online);
  2. Hotnews, Realitatea si multi altii sunt pusi la zid pentru orice greseala a oricarui redactor – chiar asa, in marele imperiu PRO nu se greseste deloc ?
  3. noi suntem acuzati ca am facut spam prin email pentru ca ofeream posibilitatea utilizatorilor eJobs ca, la inscriere, sa se aboneze la 9am si Kudika sau Yuppy (in functie de sex); nimeni nu a spus si nu spune insa nimic despre lansarea newsletterului Gandul in august 2006 prin abonarea fortata a utilizatorilor zf.ro (disclaimerul lor suna la modul “ati primit acest mesaj pentru ca adresa dumneavoastra de e-mail figureaza in baza de date a PubliMedia (ZIARUL FINANCIAR/BUSINESS Magazin/TARGET”) – actiune care este intr-adevar SPAM!
  4. cand ProSport incuraja pirateria video lucrurile treceau neobservate de catre Zoso; cand altii fac asta, tunurile sunt pe ei 😉
  5. pe rol.ro si pe kudika utilizatorii mai posteaza si content multimedia cu continut indecent, caz in care suntem pusi la zid – cand acelasi lucru se intampla in tabara lui Orlando (1, 2), fiind gandite si postate chiar de catre echipa, lucrurile astea trec neobservate; la fel, este si cazul neogen, DAR nu si al apropo.ro, care a crescut intr-un an cat altii in 7.
  6. Realitatea sunt acuzati ca introduc anunturi cu animale pe site sau alte balarii, iar faptul ca pe ZF citim bancuri nu ne ingrijoreaza, right ?

De ce ?

Simplu. 2009 e primul an de recesiune prin care trece Romania. Din punct de vedere al pietei media, se va inregistra o crestere usoara a pietei de publicitate online, concomitent cu o reducere usoara a bugetelor totale de publicitate >> vom asista la o crestere semnificativa a share-ului publicitatii online. Fenomenul acesta se va repeta si la anul si probabil si in 2011, urmand ca la finalul perioadei de recesiune share-ul online-ului in total media spending sa fie deja, probabil, de 2 cifre. Iar cine castiga share acum, in perioada asta dificila, nu poate fi decat un mare, mare castigator in 2012-2013.

De ce sunt targetati publisheri ?

“Rezistenta unui lant este egala cu rezistenta celei mai slabe verigi”, cred ca se spune. De ce sa lovesti intr-o regie, care nu face altceva decat sa vanda spatiul publicitar de pe un site, cata vreme te poti indrepta direct spre sursa si face rau exact acolo unde trebuie ?

De ce atata virulenta impotriva InternetCorp ?

Greu de zis. Probabil din cauza ca suntem singurul publisher independent care se reprezinta cu succes pe piata de publicitate online din .ro. Sau poate din cauza ca am refuzat sa discutam o potentiala “fuziune” cu cartelul in iulie 2008, cand si-au dat seama probabil ca regiile nu mai au viata lunga pe piata noastra. Sau pur si simplu din frustrare ca am reusit in 2007 / 2008 sa avem rezultate mai bune decat MPI / celelalte centre ale cartelului din punct de vedere al monetizarii inventory-ului din retea.

De ce de la o simpla schema de denigrare se ajunge la chestiuni din astea ?

z1

z2

z3Aproape imposibil de zis. Oamenii ma intreaba ce are Zoso cu mine si ce i-am facut. Probabil ca unora le e greu sa se impace cu ideea ca unii mai tineri decat ei chiar au realizat ceva in viata.

Bottom line:

1. Mi-e sila de grosimea stratului de rahat si de schemele care se practica – pana de curand credeam ca sunt specifice mediului politic si presei scrise si televiziunii, in care publicatiile “inregimentate” aruncau cu ce le venea la indemana in ceilalti candidati. Si imi dau seama ca nu fac nici un bine pietei aducand lucrurile astea la iveala si ca ma abat, pentru a doua oara, de la faptul ca mi-am propus sa nu mai acuz in public – dar se pare ca alte solutii nu exista. Asa cum foarte bine le zice insa Sepultura, “In a war of filth and greed / We dont need none of this shit”.

2. However, nu vom ceda santajului si vom continua sa ne facem treaba, asa cum putem de bine; iar de acum inainte nu mai vom raspunde la genul asta de acuze si vanatori de vrajitoare cu care am fost bombardati lately – viata isi continua mersul normal, indiferent ca unora le place asta sau nu.