Pana de curand, CPM-ul (costul-pe-mie = costul a 1,000 afisari de banner) a fost etalonul in care webmaster-ii isi exprimau oferta de advertising online. La nivel global insa, trendul este clar. Se apropie sfarsitul unei epoci.

Acest articol publicat de ClickZRetailers’ 2005 Online Advertising Outlook – este relevant, punctand mai ales impactul modelului de succes dezvoltat de Google – PPC/CPC (pay-per-click / cost-per-click) corelat cu reclamele servite in functie de cuvintele cheie cautate in motoarele de cautare.

In 2004, the majority of online retailers relied on their own in-house e-mail lists, not online advertising, to drive the most cost-effective, productive traffic to their sites. If you buy pay-per-click (PPC) search engine traffic, you’re in luck — these buys were a close second. Comparison search engine (shopping search) buys trailed behind PPC, affiliate marketing, and SEO (define). Portal buys, network buys, and other online placements didn’t even make the list.

Avantajul CPC este evident pentru clienti – platesc numai in cazul in care utilizatorul da click pe banner/link si ajunge pe site-ul lor. Mai mult, cata vreme reclama a fost afisata in functie de cautarea utilizatorului, utilizatorul a descoperit ceva in zona sa de interes si creste sansa ca acesta sa actioneze, odata ajuns pe site-ul clientului.

In Romania, Neogen a inceput deja sa isi dezvolte reteaua proprie de tip Google AdSense pe site-urile din grup. Linkurile sponsorizate au inceput sa fie utilizate de Vodanet.

Anticipez ca in maxim 3-4 ani, majoritatea covarsitoare investitiilor in online advertising se vor face pe baza modelului CPC si in Romania.