In curand urmeaza o dezbatere in Parlamentul European care ne priveste pe foarte multi. Este vorba despre legislatia europeana in domeniul protectiei datelor care, o data aprobata in formula propusa de Comisia Europeana, poate afecta dramatic business-urile de online – fie ca fac comert sau ca au venituri din publicitate online.

Concret, legislatia pe masa PE spune 2 lucruri importante: ca e nevoie de acordul explicit pentru a monitoriza activitatea online a cuiva (respectiv pentru a-i seta un cookie), respectiv ca trebuie sa ii oferi dreptul de vedea informatia pe care o detii despre el si de a sterge respectiva informatie.

Totul bine si frumos, de bun simt chiar, pana la third party cookies. Baza analytics-ului si servirii publicitatii online. Ce se intampla daca se aproba legislatia? Nu multi vor fi cei care vor bifa / da click pe butonul care zice ca “Accept ca activitatea mea pe acest site sa fie monitorizata in scopul….”. Efectele? O sa enumar doar cateva:

0/ adserving – campaniile de publicitate online sunt afisate cu ajutorul unui adserver. El este third party, deci functioneaza cu third-party cookies. Cum va mai functiona?

1/ imposibilitatea limitarii de frecventa – in mod normal setezi numarul maxim de afisari de banner pentru un anumit utilizator. Un studiu de caz facut de InternetCorp prin 2008 arata ca daca nu faci aceasta setare, arunci pe fereastra pana la 50% din bugetul de publicitate online. Daca ajungi sa nu poti face frequency capping, publicitatea online nu va mai parea foarte sexy.

2/ analytics – cum o sa poti monitoriza performanta produsului tau online daca nu ai date?

3/ A/B testing – tot legat de analytics, cum mai poti testa si optimiza diferite landing page-uri, sortari, etc.?

4/ retargeting – cine a folosit retargeting in eCommerce stie cam ce avantaje poate aduce, mai ales in cazul celor care adauga produse in cos dar nu finalizeaza tranzactia. Daca nu accepta monitorizarea, nici nu mai pot fi targetati.

5/ affiliate marketing – un studiu recent spunea, parca, ca 1 din 6 achizitii online au ca sursa marketingul afiliat. 1 din 6! La revedere, fara third-party cookies.

Lista e deschisa, vedeti si prezentarea IAB de mai jos: