(sursa foto)

In ultimele 3 luni, Goliath a inceput sa tremure. De fapt, sa se clatine serios, semnalele negative curgand din toate directiile. Iata un scurt sumar al faptelor care prevestesc ca, de fapt si de drept, Facebook este departe atat de ceea ce isi propune, cat si de ceea ce s-a crezut despre el.

La putin timp dupa IPO-ul Facebook, Henry Blodget / BusinessInsider realiza o analiza care plasa pretul unei actiuni FB la 16-24 USD (la acel moment, cotatia era de 34 USD). Well, astazi este la 20 USD. Si intre timp au mai venit vesti suparatoare dinspre FB, ne putem asteptam si la mult mai putin.

Cateva dintre vestile proaste sunt mai jos – nu mi-am propus sa fac o analiza ci doar sa sumarizez cateva dintre lucrurile negative care incep sa capete substanta. Pentru ca, nu-i asa, e bine sa existe si voci impotriva curentului:

1. Aproape jumatate dintre utilizatorii Facebook nu dau click pe reclame. Sa fie bine, sa fie rau?

2. Gurile rele spun ca 80% din traficul care provine din reclamele de pe Facebook este TRAFIC FALS. 80%! Respectiv boti care dau click-uri – detalii aici;

3. Aproape jumatate din americani considera ca Facebook este un trend care va apune in curand; ma uit la mine si la apropiatii mei si mi se pare clar ca a scazut consumul fata de acum 6 luni;

4. Natural, scade timpul mediu zilnic petrecut pe FB + un procent mare de utilizatori confirma ca petrece mai putin timp pe site;

5. GM si-a retras TOT bugetul destinat publicitatii pe Facebook (10 mil USD) intrucat reclamele, pur si simplu, NU FUNCTIONEAZA; o adevarata lovitura data FB inainte de listarea pe bursa;

6. WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume, va consuma anul acesta bugete de 400 mil EUR in publicitate pe Facebook. Adica, cu cuvintele lor, “pretty small change, entry level spending for WPP” – respectiv de 5 ori mai putin decat investesc in publicitate prin Google; printre altele si pentru ca Google performeaza mult mai ok decat facebook;

7. Ironic, dar un director al Facebook anunta ca poate dura mai mult de 1 an pana cand se vad rezultate in urma campaniilor desfasurate pe Facebook! Come on, stiti vreun marketer care sa aiba atata rabdare sau lejeritate in a bugeta? 🙂

8. Cresterea accelerata a numarului de utilizatori FB provine din Asia, in care ARPU e mult mai mic decat in US, unde nu prea mai creste – ceea ce a si dus la scaderea agresiva a cotatiilor din ultimele zile; ca idee, actiunile FB au scazut cu aproape 50% fata de valoarea din momentul listarii pe Bursa – atunci erau la 38 USD;

9. FB a inceput deja sa fie unfair  fata de companii (traducerea in romana ar fi ceva gen “comportament miselesc”) > intai acestea investesc pentru a-si atrage fani pe pagini, apoi afla ca mesajele lor (posturile pe wall) nu ajung la toti fanii (ci doar la circa 16%) si, daca doresc, pot plati pentru ca mesajul sa ajunga la mai multi dintre fani;

10. Ce cred advertiserii despre facebook? Cei din US, mult mai educati in ale online-ului, ca stiu cel putin un advertiser in Romania care si-a alocat tot bugetul de online spre facebook — ceea ce in sine nu are nicio legatura cu politica mixului de marketing; dar ce stiu eu? 🙂

Bonus: stiati ca Facebook  poate distruge casniciile? 🙂