Update: am primit azi un feedback, suficient de bine argumentat incat sa ma puna pe ganduri, conform caruia compar mere cu pere. Si ca de fapt dpdv cititori / editie lucrurile difera mult de la o geografie la alta, Germania si tarile nordice fiind atipice. O sa incerc sa gasesc info despre cotidienele de business din tarile latine / balcanice / din CEE … si le notez aici.
—
Conform BRAT, in perioada iulie – septembrie 2012, ZF-ul a vandut in medie ~ 8,500 exemplare / zi. Dar totodata, cam in aceeasi perioada cica are 80,000 cititori / aparitie [sursa, tot conform BRAT]. Dar vai, ce avem noi aici? Aproape 10 cititori pe revista? Incredibil! Click aici! ;))
Ca sa fac o paralela, in 2010, cotidianul #1 de business din Germania, Handelsblatt, avea o medie de 2 cititori / editie, iar recent raposatul FT Deutschland avea ~ 3 cititori pe editie in medie. Probabil insa ca apetitul pentru presa de business la romani este mult mai mare si, cum ziarul e scump, se inghesuie toti apropiatii corporatistului, cu mic, cu mare, sa ii citeasca ziarul. Adica vreo 2 colegi, sotia, , mama, tata, cei 2 copii, catelul si purcelul. Si tot nu ies decat vreo 9 cititori / issue ;))
E clar ca nu sunt vremuri bune pentru print, zilele astea chiar si NYTimes mai trece printr-o noua runda de restucturari – insa ceva in algoritmul SNA, parerea mea, lasa de dorit. Si nu prea poate intoarce trendul.